بررسی رابطه ی کادر (قاب) با روایت در نگارگری عصر ایلخانی تا انتهای عصر تیموری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مرجان پریزادیان کاوان
- استاد راهنما اصغر فهیمی فر محمود طاووسی
- سال انتشار 1394
چکیده
کادر(قاب) یکی از عناصر تشکیلدهندهی اکثر نگارههای کتب مصور است که اغلب به صورت چهارضلعی بدون شکست و در مواردی نیز به اشکال گوناگون و چند ضلعیهایی فراتر از چهار ضلع، با شکاف و شکستگی ترسیم شدهاست. اشکال مختلف کادر و ترسیم بخشی از نگاره خارج از مرزهای کادر، در نگارههای پیش از ایلخانی و بهطور گسترده در نگارههای دورهی ایلخانی و تیموری مشاهده شدهاست. در این پژوهش سعی شده نگارههای مکاتب تبریز ایلخانی (655- 756 ه.ق)، شیراز (803 - 891 ه.ق) و هرات (813 - 899 ه.ق) در عصر تیموری را از منظر کادر مورد بررسی قرار داده و به رابطهی اشکال مختلف کادر با مضامین نگارهها پی ببریم.
منابع مشابه
ترسّل در عصر تیموری
یکی از ادوار مهم و، در عین حال، کمتر شناختهشدة تاریخ ادبیات فارسی در زمینة ترسّل و دبیریْ عصر تیموری است. در این مقطع تاریخی منشیان بزرگ و نامداری چون عبدالواسع نظامی هروی، یوسف اهل، محمدعلی بن جمالالاسلام، معینالدین اسفزاری، ملّاحسین واعظ کاشفی، شهابالدین عبدالله مروارید (بیانی کرمانی)، خواجه جهان، جامی، و خواندمیر ظهور کردند و آثار ارزشمند و مهمّی در انشا و نامهنگاری برجای نهادند؛ آثاری که ...
متن کاملنهاد حسبه در عصر ایلخانی
نهاد حسبه در عصر ایلخانی[1] علیرضا کریمی[2] سجّاد برزگر[3] چکیده شهرهای ایران در آغاز سده هفتم هجری از رونق نسبی برخوردار بودند که گرفتار هجوم ویرانگر مغولها شدند. رویارویی مردم شهری با بیابانگردان مغول، این رشد و رونق را در مُحاق فرو برد. جز تاراج و از میان رفتن نیروی اقتصادی شهرهای بزرگ، روابط حیات شهری در عصر ایلخانان دستخوش دگرگونیهای ژرف شد؛ بهویژه ایلخانان در عهدی از حکومتشان بر ایران...
متن کاملبررسی تطبیقی نگارۀ دیو در مکاتب نگارگری دوران ایلخانی و تیموری
در هنر نگارگری، نگارگران تمامی مکاتب ذهنیتی کامل و فعال دربارة نبرد کیهانی میان آفرینش اهریمنی و آفرینش ایزدی داشتند. در این میان دیو که نماد اهریمن و دشمن است با چهرههای حیوانی با شاخ ودم و عریان، با سلاحهای بدوی و دیگر موارد نشان داده شده است. نگارگران با نمایش این ویژگیها به نوعی به برتری آفرینش ایزدی در مقابل آفرینش اهریمنی اشاره کردهاند. هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش دیو در نگارههای دورة...
متن کاملبررسی سیرتحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورۀ صفوی
نگارگران مسلمان ایرانی متأثر از اندیشۀ اسلامی همواره در پی حقیقت و مسائل ماوراءالطبیعه بودهاند. ازاینرو، برخلاف نقاشی غرب، نگارگری ایران بهندرت در خدمت شمایلنگاری قرار گرفته است. بنابراین، چهرهها در نگارگری سنتی ایران در عین منحصربهفرد بودن، براساس الگوهای مشخصی ترسیم میشدهاند. این روش ترسیم برخی از پژوهشگران را به قضاوت نادرست واداشته و چهرهها را در نظر آنان مبدل به چهرههایی...
متن کاملنقابت و نقیبان در ایران عصر ایلخانی
نقابت، سازمانی در نظام دیوانسالاری جهان اسلام بود که برای نخستین بار خلفای عباسی به دلایلی آن را پدید آوردند و پس از سقوط خلافت همچنان ماند. نقیبان شخصیتهای مطرح سادات بودند که بر اثر اهمیت وظایفشان، پیوسته در زمینههای گوناگون تأثیر میگذاردند. پس از حمله مغولان به جهان اسلام، شاید انتظار میرفت که این نهاد فراموش شود و نقش تاریخیاش را از دست بدهد، اما مهاجمان بهرغم اینکه مسلمان نبودند، به...
متن کاملبررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در نسخههای خطّی منتخب تا عصر تیموری
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در بین نسخههای خطی تاریخدار انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی _ تحلیلی انجامشده است. با بررسی نسخههای خطی موجود در کتابخانه آستانقدسرضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، تعداد شش نسخۀ نفیس تاریخدار مرتبط با دوره و موض...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023